Skotern studsar fram genom snön. Det är kallt och kylan äter sig in i kroppen. Handen värker av att hålla in gasen. Snart orkar hon inte längre.
Det är 30 minusgrader ute när strömmen försvinner. Aleå förvandlas till en mörk och kall plats. En plats där folk fryser ihjäl och maten tar slut. En plats där allt handlar om att överleva. Sofia och hennes bröder är ensamma hemma. De måste klara sig själva i ett samhälle där hjälpen är långt borta. Vad gör man utan mobiler och fungerande bilar? Vad gör man utan värme och mat? Hur ska man klara sig undan kylan?
Sju år efter att Kyla kom ut för första gången är den fortfarande högst aktuell. Efter att ha sålt i flera tusen exemplar kommer den nu i en lättläst version, i bearbetning av Sarah Tillman.